veelkord maailma rahvaste IQ-st
https://www.zerohedge.com/news/2019-04- ... iq-just-82vaatan kaarti ja imestan: millest on tingitud Ukraina suur erinevus?
samast artiklist link mõnedele küsimustele:
http://www.unz.com/akarlin/stupid-people/minu jaoks taandus asi tüüpülesande lahendamisele (s.t.ülesanne oli tuttav kooliajast) - ma ei kasutanud eriti oma loovat mõtlemist, sest mul oli teada
heuristika ehk viis, kuidas selliseid ülesandeid tuleks lahendada. Kõige rohkem vaeva nägin pöördukse ülesandega, sest jäin kahtlema, kas õige vastus pole mitte 720-2 (aga kuna seda varianti polnud, siis ei vaevanud rohkem oma pead) - ja sellist ülesannet ma polnud koolis lahendanud.
kuigi artiklis öeldakse, et kultuur ei mõjuta tulemusi, arvan mina siiski, et kooliharidus kui kultuuri osa mõjutab seda testitulemust oluliselt - mäletan, kuidas ma nägin vaeva näiteks keskmise kiiruse arvutamise ülesandest aru saamisega füüsika tunnis (tahtsin mehaaniliselt arvutada kiiruste aritmeetilise keskmise, mitte teisendades neid kõigepealt teekonnaks ja ajaks)
natuke arusaamatuks jäi, kuidas inimesed ei suuda tabelist leida küsitud infot üles (siit muidugi vihje müügimeestele) - ehk eristada olulist ebaolulisest (ebaoluline mälupldist välja lülitada); samas, mul on vananedes tekkinud probleem operatiivmäluga - ma ei suuda korraga hoida analüüsimälus üle 4-5 objekti (see ilmnes pöördukse liikumise ettekujutamisel vaimusilmas, kus pidin hoidma mälus ukse ja inimeste asendit kolmes kombinatsioonis - ehk tõsine punnitamine saamaks aru, kas viimased inimesed pääsevad ka välja või jäävad ukse sisse - mu operatiivmälu sai enne täis).
----
Heuristika osas meenub mulle ikka see ülesanne, kus mitu objekti tuleb suhtestada erinevate omaduste ja inimestega:
Linnas on punased, kollased ja rohelised autod
Margusel on sama värvi auto kui Tiinal
ainult Toomase auto on roheline
kõik punase auto omanikud joovad kohvi
Margus joob ainult mahla
Mis värvi auto on Tiinal?
Reeglina on sellistes ülesannetes seoseid rohkem ja operatiivmälu saab täis. Ülesanne lahendatakse tabelina - alguses pannakse sinna kirja faktid ("Toomas - auto roheline; Margus - joob mahla), seejärel täidetakse tabelit toodud seoste abil (Marguse auto ei saa olla ei punane ega roheline, järelikult kollane, järelikult Tiinal on ka kollane auto).
Aga kas keegi on sama meetodit saanud kasutada ka oma igapäevatöös? Mulle endale ei meenu, kuigi võibolla ehk isegi oleks diagnoosimisel abi, kui kõik teada olevad faktid lausetena üles kirjutada ja tabelisse kanda.